Közösségi oldal, fórum

Megújult és ismét elindult A Blog Közösségi portálja, fóruma, amely itt érhető el facebook felhasználók részére:
https://www.facebook.com/groups/171189799727221/

2011. február 22., kedd

Összefoglaló a Közmunka program változásairól...

Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy mi változott 2009-től 2011-ig a Közfoglalkoztatásban, illetve az alábbi ismertetőben a vastagon jelölt részen is érdemes elcsemegézni, hiszen ez éppen alátámasztja a jelen blog korábbi bejegyzéseiben leírtakat. Az alábbi ismertető a http://www.jegyzo.hu Internetes felületről származik. A bordó színű szövegrészekre kattintva pedig jogi ismerteinket gyarapíthatjuk:-)

Az „Út a munkához” program keretben 2009. január 1-től jelentősen átalakult a munkanélküliek ellátórendszere. A program megvalósításának kulcseleme a közfoglalkoztatás növelése, megszervezése volt, amelynek megvalósításában a települési önkormányzatok kaptak hangsúlyos szerepet.
A közmunka mint gyűjtőfogalom keretében ma több foglalkoztatási forma létezik: közcélú foglalkoztatás, közmunka program, közhasznú munkavállalók. A közcélú foglalkoztatást a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi III törvény, míg a közmunka programot és a közhasznú foglalkoztatás szabályait a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény tartalmazza. Ezek mellett speciális foglalkoztatási módok is megjelentek, elég csak az ország számos pontján munkanélküli biztonsági őrökből toborzott településőrökre gondolni.
Annak érdekében, hogy a szociális ellátórendszerben lévő emberek foglalkoztatása szervezett keretek között történjen, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993. évi III. törvény első ízben 2009. évre írta elő a települési önkormányzatok számára a „közfoglalkoztatási terv” elkészítését, amelyet a Közgyűlés – a törvényben meghatározott határidőn belül – a 2009. március 24-ei ülésén fogadott el.
A Közfoglalkoztatási terv olyan egyéves időtartamra szóló terv, amelyben az önkormányzat – a Szt. előírásai alapján – meghatározza a rendelkezésre állási támogatásra jogosult személyek képzettség szerinti várható összetételét, azokat a munkafeladatokat és munkaköröket, valamint azok időbeli ütemezését, amelyeket részben vagy egészben a közfoglalkoztatás keretében kívánnak ellátni, az egyes feladatok ellátásához szükséges létszámot és a megvalósításukhoz szükséges költségeket.
Kaposváron a közfoglalkoztatási terv elkészítése során kiemelt célként fogalmazódott meg, hogy minél több munkáját elvesztett embernek tudjunk értelmes, hasznos munkalehetőséget biztosítani a segély alternatívájaként, a közcélú foglalkoztatás növelésével.
Annak érdekében, hogy a rendelkezésre állási támogatásra jogosultak számára minél több munkalehetőséget teremtsünk, a Polgármesteri Hivatal az intézményeken túl bevonta a foglalkoztatók körébe azokat a gazdasági társaságokat, társadalmi szervezeteket, amelyek önkormányzati feladatokat látnak el. Ennek eredményeként sikerült a foglalkoztatók számát 38-ról 57-re növelni.
A foglalkoztatók által jelzett igények alapján került nevesítésre és ütemezésre az ellátandó közfeladatok köre, amely a szakképesítési szükségletét tekintve széles skálán mozgott és változatos munkalehetőséget biztosított.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény a munka időtartamát legalább 90 munkanapban határozza meg, amelyet nem kötelező egybefüggően teljesíteni. A Polgármesteri Hivatal a foglalkoztatott személyeknek ennél jóval hosszabb időre kínált munkát, többségük 200 napig vagy egy évig dolgozhattak a program keretében.
A közfoglalkoztatás finanszírozása tekintetében lényeges változás volt, hogy megszűnt a korábbi keretrendszer és 2009. január 1-től az önkormányzatok a közcélú foglalkoztatással összefüggő személyi kiadásaik (munkabér és járulékai) 95 %- át - a minimálbér összegéig - a központi költségvetésből visszaigényelhették. A dologi kiadások és az egyes munkakörökhöz kapcsolódó bérpótlékok kifizetése azonban az önkormányzatokat terheli.
Kaposváron az önkormányzat a közmunka és a közcélú foglalkoztatás értékeléséhez kikérte a foglalkoztatók intézmények/szervezetek véleményét. A válaszok 62 %-a csak pozítiv, 38 %-a a pozitívumok mellett negatív tapasztalatokról számolt be.
A  pozitív véleménynek összegzéseként megállapítható, hogy a közmunkában és a közcélú foglalkoztatásban foglalkoztatottak munkájukat a foglalkoztató elvárásainak megfelelően végezték. A munkavállalók közösségébe sikerült beilleszkedniük, a munkavégzés szabályait többnyire betartották.
A negatív vélemények között az egyes személyek vonatkozásában szerepel a gyakorlat hiánya, a nem megfelelő munkavégzés, a munkavégzés szabályainak be nem tartása, továbbá felmerült, hogy a közmunkások és a közcélú foglalkoztatottak alkalmazása - a bérfeszültségek miatt – ronthatja a munkamorált. (2009-ben 104 fő munkaviszonya került megszüntetésre).
Az eltelt évek alapján elmondható, hogy a közfoglalkoztatás során a közcélú foglalkoztatottak és a közmunkások elsődleges munkaerő piaci környezetben dolgozhattak, segély helyett tisztességes munkabért kaptak, amellyel családjuk anyagi helyzetén is javíthattak. Mentális szempontból nem elhanyagolható a közfoglalkoztatásnak az a haszna sem, hogy a hosszú idő óta munkanélküli személyek számára lehetőséget biztosít a munkavégzéshez, mely segíti őket visszavezetni a munka világához. A folyamatos munkavégzés, az aktív munka minden munka nélkül élő számára visszaadja azt az önbecsülést, amire mindannyiunknak szüksége van.
A Kormány a 2011-es évben a Nemzeti Közfoglalkoztatási Program keretében új közfoglalkoztatási típusokat vezet be. A Program az alábbi célokat akarja elérni:
- minél több munkanélkülit sikerüljön foglalkoztatni,
-igényként merült fel az önkormányzatok terheinek csökkentése, az eljárások egyszerűsítése,
-a program keretben dologi kiadások is finanszírozva legyenek,
-a közfoglalkoztatási program működtetésében a munkaügyi kirendeltségek is fontos szerepet kapnak,
-a támogatottak köre kibővül a kis és középvállalkozásokkal,
-a közmunkaprogramok segítsenek a nemzetgazdasági célok megvalósításában, vagy ott ahol gyors segítségre van szükség.
A támogatási rendszer is átalakult: a RÁT (Rendelkezésre Állási Támogatás) helyett Bérpótló Juttatás lesz folyósítva. Ez a juttatás nem segély! A rászorultságot az önkormányzat állapítja meg. A munkát képzettségtől függetlenül el kell vállalni. 2011-ben legalább 30 napos munkaviszonyt kell igazolni és rendezett lakókörnyezettel kell rendelkezni. Ezzel egyidejűleg módosul a szociális törvény és a foglalkoztatási törvény is.
1. Országos közmunkaprogram: éves, vagy több éven áthúzódó közfeladatokat átfogó programok az állami infrastruktúrában( pl. vasutak, közutak környezete) A foglalkoztatás 12 hónapos munkaidőkeretben. A bérek és a járulékok támogatása a közfoglalkoztatási forrásból történik.
2. Önkormányzati teljes munkaidős közmunka: programszerű foglalkoztatás, mely 2-12 hónapos időtartamra szól. A támogatás mértéke 70 és 100 % között mozog, az adott térségre jellemző munkaerő-piaci, gazdasági, szociális adottságok függvényében.
3. Önkormányzati részmunkaidős közmunka: a bér és járulékok mellé fejkvótával dologi költséget számolhatnak el az önkormányzatok. Valamennyi önkormányzati és intézményi feladat ellátásával megbízhatják őket.
4. Vállalkozók közmunkaprogramja: kis- és középvállalkozások számára nyújt lehetőséget.

2011. február 21., hétfő

Közmunka az RTL klub képernyőjéről

A világhálót böngészve találtam az alábbi kisfilmeket:


Eljött az idő a változásra, mint tudjuk, a FIDESZ megcsinálta, igaz átgondolatlanul és koncepciótlanul, hiszen a fenti kisfilmekből is kiderül, hogy a Közmunka is munka, nélküle számos állami közfeladat ellátása ütközik a változásokkal akadályokba. Az igazi és jó megoldás nem a fizetések és a foglalkoztatás idejének csökkentése volna, hiszen rendes fizetésért akarna dolgozni mindenki és bizony sok főleg szakmunkás elgondolkodna azon, hogy tisztességes bérért nem vállalna feketemunkát. A FIDESZ új szabályozása, csak a feketegazdaságot fogja segíteni és az amúgy is már lelkileg megviselt állampolgárokat fogja további "már semmi sem érdekel, semmi sem érdekes" hozzáállásra kényszeríteni. A jobb oldal jelenlegi, januártól életbe lépett közmunkásával kapcsolatos intézkedéscsomagja elősegíthetik a közbiztonság romlását is, bár ne legyen így...

Utcán dolgozni nem szégyen, a többi becsület dolga

Előző bejegyzésünkben említettük, hogy a Közmunka, avagy  az egykori Közcélú foglalkoztatás általánosságban három csoportba sorolható:
-Intézményi közmunka
-Utcán végzett munka
-Alkalmilag végezett szakmunka

Nos ebben a bejegyzésben arra szeretnék rá világítani, hogy az utcán végzett közmunka az elmúlt időszakokban elég sok kivánivalót hagyott maga után (legfőképp a nagyobb városokban, a  kistelepüléseken ez nem volt annyira kirívó), melyek egy része még mindig fenn áll.
Sajnos az utcákra kivezényelt, különösen a köztisztaságért dolgozó közmunkások, ezek közül is inkább a rövid ideig munkát a rendszeres segélyért vállaló munkavállalók a problémásak, többek között Somogy egyik 70 ezres nagyvárosában is.
Persze akadnak olyan Blog oldalak és más Internetes felületek is, ahol más városok problémás munkavállalói  láthatóak ilyenek például a: 
http://karcagikozmunka.blog.hu/vagy az alábbi
http://www.origo.hu/itthon/20100716-az-eminens-kozmunkasok-nevet-is-kozzetette-hodmezovasarhely-onkormanyzata.html
A fentikben célzott nagy városban is hasonlóak az állapotok: 
http://www.sonline.hu/somogy/kozelet/utcan-dolgozni-nem-szegyen-a-tobbi-becsulet-dolga-335808
A városi közmunkák helyett az Intézményes Közmunkákat kellene támogatnia jobban. Ezért mondjuk például Kaposvár város vezetése az utcai szemétszedést és kaszálást átszervezhetné teljesen az e területen működő vállalkozások alá, mert így kellő felügyeletet kapnának az eminens munkavállalók is.
Jobban kellene ellenőrizni minden városban és teleülésen a munkák elvégzését. Több munkavezető kellene az utcán lévő közmunkások mellé, akik megkövetelnék a tisztelgéses munka teljesülését. Az utcai közmunkákat szigorúbban kellene ellenőrizni és az erre vezényelt csoportokat is szelektálni kellene.
Azonban az új rendszer szerinti 4 órás foglalkoztatás a tisztséges munkának sem fog kedvezni, hiszen azok a bizonyos emberek még annyit sem fognak odább tenni, mint eddig...-talán ez a probléma gyökere,  kevés figyelem jut minden városban és településen a külső területeken végezett utcai munka tisztelgéses elvégzésére. -Talán ez zavarja azokat az embereket, akiknek nem tetszik a közmunka és akik sajnálják az erre fordítható kereteket embertársaiktól. Azonban jó lenne ha minden ember elgondolkodna azon magában, hogy a kevesek által el nem végzett munka mellé azért nem kellene oda állítani a rendesen a munkájukat ellátó közmunkásokat.
Az utca embere csak az utcán dolgozókat látja a sárga mellényben, az intézményekben dolgozókat nem, akik értelmes, határozott célú munkát és feladatot teljesítenek sokszor már, már erejükön felül.
Meg kell említeni azt is e bejegyzésben, hogy minden közmunkás szívesebben dolgozna, ha megbecsülést, -egyforma elbánást kapna a rendesen más területeken dolgozó munkavállalókhoz hasonlóan, ha a munkavégzése során felmerült bizonyos munkaruha, védőital, esetleg kafatéria juttatás, lásd az adható, de sajnos nem kötelező étkezési utalvány is megilletné, ahogy az Mt. is rendelkezik ezekre vonatkozóan, ugyan is ez nem tesz különbséget rendes munkavállaló és közcélú, avagy közmunkavállaló között(!) Ezekkel a dolgokkal és előírásokkal sajnos sok önkormányzat és foglalkoztató nem is törődik, viszont azt mindenki elvárja, hogy becsületesen dolgozzon a polgár. Újabb dolog ami elgondolkodtató...

Bevezető

Kedves Blog látogatók!

Jelen Internetes felület azért jött létre, mivel a világháló szabadságát felhasználva fontos bizonyos társadalmi csoportok érdekképviselete, valamint ily módon vélemény is formálható a Közmunka világában dolgozó csoportok mindennapjairól. Ma Magyarországon az elmúlt 20 év óta eltelt időszakban embertömegek váltak munkanélkülivé a mezőgazdaság és az ipar leépítésével. Ezen emberek egy része a mai napig küzd életviszonyainak fenntartásával, persze az általuk alapított családok fenntarthatóságával is. A családok közül több a korát megélt fiatal munkavállaló is küzd, hogy részese legyen a gazdaság motorjának, önálló életet tudjon kezdeni és a népesség szükséges növeléséhez is segítséget nyújthasson.
Sajnos nehéz feladat a családok eltartása, valamint nem egyszerű feladat a  fiatalság felnőtt életkezdése sem.
Ma Magyarországon egyes megyékben a termelő ipar leépítésével egyen talán nincsenek munkahelyek, vagy csak nagyon kevés a lehetőség. Azonban ezekben a megyékben is szükség van az intézmények fenntartására (bölcsődék, óvodák, iskolák, rendelőintézetek, idős-otthonok, stb:.), így az eddig kialakult gyakorlat szerint eddig úgynevezett közcélú munkavállalókat alkalmaztak az intézmények, rendszerint  teljes munkaidős foglakoztatásban. Közcélú munkavállaló gondozta például  udvarosként az intézmények külső területeit -udvarait, parkjait, játszótereit, vagy éppen karbantartóként vett részt az intézmény üzemeltetése során felmerült belső területeken a kisebb szakirányú javításokban szakképesítése alapján.
A fentiekben leírt intézmények a fenti munkák mellett például portásokat, gyerekfelügyelőket, szakápolókat, vagy épp takarítókat is foglalkoztatnak, így nem is fér hozzá kétség e munkavállalói csoport is fontos az intézményekbe látogatók fogadása, a -személy és vagyon biztonság, a  tűzvédelem szempontjából, a gyerekek és az idős emberek felügyelete, valamint a  közintézmények folyamatos tisztaságára vonatkozó ÁNTSZ előírások megtartása miatt.
Az intézmények közmunkásain  kívül a másik fontos csoport az "utca embere" (városőr, településőr, parkőr, parkgondozó, takarító) aki elsősorban munkabrigádokba szerveződve felelős a köztisztaság, a közbiztonság, vagy éppen az árvízi védekezés és katasztrófa helyzetek megelőzésének elősegítésében.
Van a fentieken kívül egy harmadik csoport is, akik csak alkalmilag vesznek részt a közmunkában, általában a nyári időszakokban, Ők azok, akik kifestik és kijavítják az Önkormányzati intézményeket (Festők, Burkolók, Kőművesek).
Sajnos ezek után arra is ki kell térni, hogy az MSZP "gondoskodó" intézkedése az "Út a munka világába program", amely több tartósan munkanélküli állampolgár tartós 1 év időtartalmú és teljes munkaidős 8 órás foglalkoztatását tette lehetővé átalakításra került és amely a  jelenlegi formájában előnytelen és megalázó.
A FIDESZ, mint a  jelenlegi kormányzó erő  az "Út a munka világába program" helyett Nemzeti Közfoglalkoztatási programot indított el 2011. január 01 napjától.
Nos elérkeztünk ahhoz a kérdéshez, hogy mi a  különbség a két elnevezés között?
A válasz a következő: Amíg korábban 1 évig 8 órában dolgozhattak a közmunkások 2010-ben bruttó 73.500 Ft-ért, addig 2011-ben közmunka végzésére már csak napi 4 órában van lehetőség, legfeljebb 4 hónapig bruttó 39.000 Ft-ért.
Persze érthető így a FIDESZ célja még több munkahelyet teremteni, azonban a fél munka fél fizetésért koncepció alapján hiába lesz több munkához jutó ember, ha több estben is családok fognak elehetetlenülni és még rosszabb helyzetbe kerülni. Igaz a politikai célokat szolgáló statisztikában jól fog mutatni a sok új munkahely létrejötte a kormányprogram teljesülése szempontjából. Így a sok beígért munkahely igaz létrejöhet,  de nem  megszorítások nélkül.
A jelenlegi közmunka lehetőségek sajnos megszorítások: -kevesebb bér, -még több kihasznált és kiszolgáltatott állampolgár, mindezen tények valós tükrében az embereket jól becsapta a FIDESZ!
A közmunka fontos és sok esetben az egyetlen perspektíva a hátrányos térségek munkaerő piaci felzárkóztatására, a magyar gazdaság és társadalom jóléti rendszerének -létbiztonságának megteremtésére. Mindezen célokért jött létre ez a Blog felület az információs technológia a világháló segítségével és talán így jut el a mondanivalója az érintett emberekhez, vezetőkhöz és a politikai döntés hozókhoz is.
Bízom benne , hogy mind több észrevétel és olvasói levél érkezik majd a  közmunka tárgyában erre az email címre: kozmunkaismunka@indamail.hu.  Az olvasói leveleket  itt szívesen közzé teszem, ahogy az eddig megjelent és a rendelkezésemre bocsátott állásfoglalásokat és média megjelenéseket is.

Várom tehát az észrevételeket!
Hajrá Magyarok, Hajrá Magyarország, Fel a  fejjel és  a szavakkal  emberek!