Köszönni tanulnak, elsajátítják, hogy vita akkor alakul ki, ha két vagy
több ember nem ért egyet, illetve leírják a számokat egytől ötig.
Egyebek mellett ezeket tanulják majd azok, akik a kormány téli
közmunkaprogramjának képzésében vesznek részt, és legfeljebb az
általános iskolát végeztek el. Ez csaknem 48 ezer embert, a képzésben
részt vevők felét jelenti. Nekik - "az értékteremtés jegyében" -
óvodásoknak, vagy legfeljebb elsős kisiskolásoknak való feladatokat kell
megoldaniuk az iskolapadban április végéig. A képzésre összesen 24
milliárd forintot fordít a kormány.
(A kép nagyítható!)
Üljetek körbe egymás mellé, a feladat a
következő: "mond el a nevedet és annak kezdőbetűjével egy rád jellemző
tulajdonságot. Például János, a Játékos. Csaba, a Csacsogó". Ez csak
egy, a sok hasonló színvonalú feladat közül, melyet a képzésre ítélt
közmunkásokkal végeztetnek el. Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikáért
felelős államtitkár tegnapi sajtótájékoztatóján egyebek mellett arról
beszélt, a téli közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, 100 ezer embert érintő
képzés november 1-jétől április végéig tart, és 24 milliárd forintos
európai uniós forrásból valósítják meg. Elmondta, hogy például húszezren
államilag elismert, az Országos Képzési Jegyzékben szereplő képzésen
vehetnek részt, 29 ezer embernek betanító jellegű oktatást szerveztek,
további 48 ezer, legfeljebb nyolc általános iskolát végzett ember pedig
úgynevezett alapkompetencia-fejlesztésen vesz majd részt (itt kipróbálhatja, hogy ön átvinné-e a "tanfolyami lécet").
Utóbbiak azok, akik jövő tavaszig azért
ülnek majd az iskolapadba, hogy az állami tulajdonú Türr István Képző és
Kutató Intézet által kidolgozott modulokat elsajátítsák. Az órákon
feladatul kapják majd például, hogy "kicsi színes papírral jelezzék,
hogy vannak aznap és hogyan érkeztek a képzésre". A válaszhoz egy
mosolygós napocskás, egy kék felhőkkel eltakart napocskás, illetve egy
fehér felhős, esős kép közül választhatnak. A "Hídépítő" feladathoz
pedig kiscsoportokat kell alakítani, mindenki kap "egy ív kartonpapírt, 1
db ollót, 1 db vonalzót, és 1 db ragasztót". Az a feladat, hogy
"rendelkezésre álló eszközökkel kartonpapírból hidat építsnek oly módon,
hogy mindkét csoport a híd egyik felét építi meg és a két fél hidat a
munka befejezése után kell összeilleszteni". Ezek a "Ráhangoló,
motiváló" tréning tananyagából való feladatok. Az "Újra olvasok, írok,
számolok" alapozó fejlesztésben például magánhangzókat kell ismételni,
miközben azok kiejtését kell megfigyelni. Ezt az "a", "i", "ó", "e"
hangok kiejtését formázó ajkakkal segítik.
Az "életviteli kompetenciák"
fejlesztésén belül megtanulnak köszönni a tanulók, és elsajátítják azt
is, hogy "nem illik a másik szavába vágni, vagy láthatóan
érdektelenséget mutatni". A káromkodás "visszatetsző, kulturálatlan és
többnyire durva, hirtelen támadt indulatot fejez ki, amelyet az illető
másképpen nem képes levezetni". Vita pedig akkor alakul ki - olvasható a
tananyagban - ha két vagy több ember nem ért egyet valamiben. Mindez
csak néhány példa abból, mit tanítanak több milliárd forintért a
közmunkásoknak. (A teljes tananyag a http://www.tkki.hu/page.php?pid=555
internetes oldalon található.)
De azok sem jártak sokkal jobban, akik az OKJ-s képzésen vehetnek részt. A kínálat között szerepel például a háztáji állattartó és háztáji növénytermesztő tanfolyam, de tanulhatnak motorfűrész-kezelőnek, motoros kasza-kezelőnek, parkgondozónak, tisztítás-technológiai szakmunkásnak, azaz takarítónak. Ezekkel a képességekkel nem valószínű, hogy a hazai és a külföldi munkaerőpiacon jobb munkavállalói pozícióba kerülnek, pedig erről a célről éppen Czomba Sándor beszélt nemrég.
De azok sem jártak sokkal jobban, akik az OKJ-s képzésen vehetnek részt. A kínálat között szerepel például a háztáji állattartó és háztáji növénytermesztő tanfolyam, de tanulhatnak motorfűrész-kezelőnek, motoros kasza-kezelőnek, parkgondozónak, tisztítás-technológiai szakmunkásnak, azaz takarítónak. Ezekkel a képességekkel nem valószínű, hogy a hazai és a külföldi munkaerőpiacon jobb munkavállalói pozícióba kerülnek, pedig erről a célről éppen Czomba Sándor beszélt nemrég.
Az MSZP szerint más probléma is van a
képzésekkel. Gúr Nándor, a párt alelnöke szerint miközben rengeteg
akkreditált szervezet van az országban, csak egy szűk kör jut hozzá a
képzéseket támogató forrásokhoz. Úgy fogalmazott: "benne vannak a
csókosok is". Borsod megyében 500 ilyen képzés indult, ebből 374-et egy
szakközépiskola kapott meg. Az MSZP alelnöke szerint annak ellenére
döntöttek így, hogy ezek a megyei konkrét képzések körülbelül 6500
embert érintenek, így a kivitelezés nehézségekbe ütközhet. További
példákat említett a politikus Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg
megyéből. Sós Tamás, az MSZP országgyűlési képviselője pedig úgy
fogalmazott: a közmunkások téli képzése tipikus példája annak, hogy
lehet egy jó ügyet elrontani. Az intézmények nem rendelkeznek a
felnőttképzéshez szükséges akkreditációkkal, és "utólagosan papírozzák
le ezeket".
(Forrás: Népszava-Muhari Judit)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése